Et kendt Holbæk-ansigt – også i golfklubben – holder båltalen, når Holbæk Golfklub 23. juni har Skt. Hans-fest på Kirsebærholmen, først med spisning i Café Mulligan, hvor der endnu er et par ledige pladser, og derefter bål på Kirsebærholmen. Det er Hans Jørn Fogh Olsen, der får fornøjelsen af at sende heksen syd over med et par kloge ord med på vejen.

Fogh Olsen er om nogen personen, der har trukket det store læs i forbindelse med etableringen af Brorfelde Observatorium som oplevelsescenter. Instituttets vennekreds, som han var formand for, fik i 2013 overtalt Holbæk Kommune til at købe bygningerne i Brorfelde, som Københavns Universitet i begyndelsen af 90’erne trak sig fra.

Hans Jørn Fogh Olsen er astronomuddannet og virkede en overgang som chefastronom på Tycho Brahes Planetarium. Han har tilbage i 60’erne arbejdet som astronom i Brorfelde, så med bopæl i Holbæk har stedet været hans hjertebarn. Venstre i kommunen hyldede ham i begyndelsen af 2014 med en hæderspris for indsatsen, og han vil helt sikkert også være i fokus, når oplevelsescenteret indvies på lørdag. Men først venter der altså lige en båltale.